viernes, 30 de abril de 2010

Activitat 25

Definicions Tema 9

- Temperament: Conjunt de sentiments i passions que resulta difícil de modificar.

- Amoral: no tenir sentit moral, no distingir entre el bé i el mal.

- Consciència moral: capacitat de distingir entre el bé i el mal.

- Responsabilitat: capacitat de respondre dels nostres actes.

- Llibertat externa: manca de coacció externa.

- Llibertat interna: manca de coacció interna.

- Condicionament: absència de llibertat absoluta i total conservant la llibertat suficient per ser responsable dels propis actes.

- Raó Universal: llei que regeix l'universa que implical'exiatència del destí.

- Predestinacionisme: teoria que defensa que tot està predestinat, és a dir, que Déu ha determinat tot des del principi per tant, no hi ha marge per a la llibertat.

- Monisme Fisicalista: redueix l'univers a matèria i els moviments dels cossos a moviments mecànics.

- Principi de causalitat: principi del determinisme físic, tota causa segueix un efecte i tot efecte una causa.

- Determinisme genètic: causes en les nostres actuacions que venen en la dotació genètica de cadascú de nosaltres.

- Vulició: acte de la voluntat.

- Indeterminisme: defensa que l'ésser humà és lliure i no està determinat.

- Existencialisme: teoria filosòfica que defensa que l'existència és anterior a l'essència.

- Autonomia moral: jo em dono la llei moral a mí mateix.

- Nivell preconvencional: la persona tñe per just el que satisfà els seus interessos.

- Nivel convencional: fem allò que concorda amb les lleis pròpies de la societat.

- Nivell postconvencional: les persones distingeixen entre les normes de la societat i els principis morals universals.

- Ètica de l'atenció o de la cura: té en compte el treball dels altres .

- Principi de responsabilitat (Hans Jonas): hem de respectar el nostre entorn per deixar el món el menys pitjos del que l'hem trobat.

lunes, 26 de abril de 2010

Activitat 24

Un dilema hipotètic

A Europa viu una dona que pateix un tipus especial de càncer i es morirà aviat. Hi ha un medicament que els metges pensen que la pot salvar, És una forma de radio que un farmacèutic de la mateixa ciutat acaba de descobrir. La droga és cara, però el farmacèutic està cobrant deu vegades el que li ha costat fer-la. Va pagar 200 euros pel material i n’està cobrant 2000 per una petita dosi. El marit de la dona malalta, Heinz, demana diners a tothom que coneix, però només pot reunir 1000 euros, la meitat del que costa. Li diu al farmacèutic que la seva zona s’està morint i li suplica que li vengui el medicament més barat o que deixi que li pagui més endavant. El farmacèutic diu:
- No, jo el vaig descobrir i en trauré diners.
Heinz està desesperat i pensa atracar l’establiment per robar el medicament per a la seva dona.



PREGUNTES:


1. Heinz ha de robar el medicament? Per què o per què no?
Jo crec que si, perquè sinó la seva dona morirà, i sinó pot aconseguir-ho d'una altra manera doncs ho haurà de robar.

2. Si Heinz no estimés la seva dona, hauria de robar el medicament per ella? És Heinz responsable del que li passi a la seva dona? Per què o per què no?
Encara que no estimés a la seva dona l'hauria de robar, per toto el que ha passat amb ella i per l'afecte que li hauria de tenir. Esclar que el que li passa a la seva dona no és per culpa seva, ja que té càncer.

3. Té Heinz la mateixa responsabilitat amb la seva dona en cas que no l’estimi? Per què o per què no?
Sí perquè s'està morint i encara que no l'estimi l'ha d'ajudar, ja que sempre han estat junts.

4. Si suposem que la persona malalta no és la seva dona sinó un estrany, Heinz ha de robar el medicament? Per què o per què no?
No l'hauria de robar, ja que en Heinz no coneixeria a l'estrany, per tant no sabria que estaria patint una malaltia. A més en el cas de que ho sapigués no ho hauria de fer, ja que no el coneix com a la seva dona, ja que no és el mateix que mori un desconegut que la teva dona.

5. La gent ha de fer qualsevol cosa per salvar la vida dels altres en qualsevol cas?
Jo crec que sí, perquè si està a les teves mans salvar-li la vida a una persona ho has de fer.

6. El fet que Heinz robi contra la llei. Això fa que sigui moralment dolent? La gent ha de fer tot el possible per evitar anar en contra de la llei?
En aquest cas ho fa per salvar a la seva dona, per tant no crec que sigui dolent ja que ho fa per aconseguir el medicament iaquesta és la única solució que té.

jueves, 15 de abril de 2010

Activitat 23

Valoració personal del text de Sèneca (pàg 183)

En aquest text Sèneca defensa que som lliures però estem condicionats per diversos factors, com per la natura. Ja que nosaltres som lliures d'escollir el que volem fer, quan ho volem fer, però estem determinats per certs factors que no podem canviar com soón la gènetica. Per molt lliures que siguem no podem canviar els nostres gens. Però Sèneca també ens diu que no ens hem de deixar dominar ni ser esclaus de ningú ni de res. Perquè pots estar condicionat per l'entorn social, però has de triar el que tu vols sense que aquests decideixin per tu.

martes, 30 de marzo de 2010

Activitat 22

Comentari pàg 183




- Idees generals: En aquest text Sèneca defensa que l'home és lliure, per tant l'home es el creador de la seva pròpia vida.



- Títol del text: L'home és inexpugnable



- Anàlisi del text: En aquest text de Sèneca extret De la vida bienaventurada, ens parla que l'home es artífex de la seva pròpia vida, és a dir, que cada persona és el creador de la seva vida. Continua dient que viure feliçment és viure d'acord amb la natura, però això no significa que aquesta es pugui canvair.

Com diu a la frase "no sotmetre's a la servitud ni al domini de les coses estranyes", vol dir que no hem de ser esclaus de les coses ni que res ens ha de dominar que hem de ser autònoms, autosuficients.



- Comparació: Sèneca defensa la teoria del condicionament. Una persona que està condicionada no té llibertat absoluta i total, però té la llibertat suficient per saber-se responsable dels propis actes.

Aquesta teoria la podem comparar amb la determinació, que aquesta teoria nega la possibilitat de ser lliure. Hi ha diferents tipus de determinisme: el cosmològic (existeix el destí), el teològic (estem predestinats) ...

jueves, 25 de marzo de 2010

Activitat 21


Existeix el destí o som lliures?

Jo no crec en el destí, ja que penso que no hi ha res escrit sobre el meu futur ni sobre el que ha de passar en la meva vida. Si cregués en el destí, fes el que fes, sempre estaria escollint allò que el destí hagués imposat, per tant no podria escollir el que jo volgués, no seria lliure. Per això crec que sóc lliure, que puc escollir el que vull fer i el que més em convingui. Encara que penso això, també se que estic determinada per diversos factor com les lleis i normes, els meus pares... Però en general, encara que estigui determinada puc escollir el que vull fer, on ho vull fer... Per exemple, jo estic fent batxillerat perquè jo ho he decidit, perquè podria estar fent un mòdul o treballant.
En conclusió, jo no crec que el meu destí estigui escrit, ja que segons com actui serà el meu futur.


viernes, 19 de febrero de 2010

Activitat 20

Què no es pot expressar amb paraules?

Jo penso que hi ha algunes coses que no es poden expressar amb paraules, com per exemple un sentiment. El que jo sento per una persona no ho puc expressar amb paraules, sinó amb fets. També ho puc expressar amb paraules, però a vegades es demostra més amb una mirada o acariciant-la, que amb paraules. Això sol passar quan estàs enamorat d'algú, però tampoc pots expressar el que sent pels teus pares y germans, i moltes vegades ho demostres amb actes de disponibilitat, o mostres d'afectivitat.
Es clar que hi ha moltes coses que únicament es poden expressar amb paraules, però a vegades el que sents cap a una persona no cal dir-s'ho.


miércoles, 10 de febrero de 2010

Activitat 19

Pàg 139 Doc 2

- Idees principals: Segons l'autor, l'home viu envoltat del llenguatge, el mite, l'art, etc i ha d'aprendre a conviure amb ells. A més, creu que a mesura que va avançant l´activitat simbòlica, retrocedeix la realitat física, ja que no pot veure aquesta.

- Títol del text: La importància que té l'activitat simbòlica.

- Anàlisi del text: L'autor diu "el mite, l'art, la religió formen els fils que teixeixen la xarxa simbòlica", és a dir, que tots els elements esmentats són essencials per conèixer la cultura. A més afirma que l'home no viu en un univers físic, sinó que també, en un univers simbòlic on hi ha llenguatge, mites, art, etc. Tot això forma la cultura, que és imprescindible per sobreviure en la societat. Finalment diu que l'home no pot conèixer ni veure res si no és a través d'aquests símbols.