Definicions Tema 10
- Virtut (Homer): s'entèn per excelència, capacitat de sobresortir, fet que dóna un cert poder virtuós.
- Intelectualisme moral: posició filosòfica defensada per Sòcrates, ningú fa el mal expressament. Qui coneix la virtut actua segons ella, qui obra malament ho fa per ignorància.
- Hedonisme: teoria representada per Epicur que identifica el bé moral amb el plaer.
- Eudemonisme: identifica el bé moral amb la felicitat, capacitat d'autorealitzar-se.
- Felicitat: consisteix en desenvolupar l'activitat intel·lectual.
- Virtut moral (Aristòtil): terme mitjà entre dos extrems, l'un per excès i l'altre per defecte.
- Apatia: pau interior, impertobabilitat segons els estoics.
- Simpatia: capacitat de posar-se en el lloc de l'altre segons l'utilitarisme.
- Utilitarisme: teoria que té com a principi ètic fonamental arribar al major nombre de felicitat pel major número de persones.
- Aritmètica dels plaers: el plaer es pot mesurar i tots són igual en qualitat, segons Bentham.
- Ètica deontològica: iniciada per Kant diu que la moral s'ha de basar en un deure i no en una finalitat.
- Imperatiu hipotètic: ordres que obliguen només a les persones que volen aconseguir un fi. Si vols B fes A.
- Imperatiu categòric: ordres que obliguen de forma universal i incondicional. Fes A.
- Dignitat humana: Els éssers humans som autònoms i hem de ser tractats com un fi, no com un mitjà.
- Intuicionisme dels valors: els valors no es capten per mitjà de la raó o dels sentits, sinó per mitjà d'una facultat anomenada intuïció emocional, que els capta a priori.
miércoles, 26 de mayo de 2010
jueves, 20 de mayo de 2010
Activitat 29
Comentari de text pàg. 197
- Idees principals: L'autor ens parla dels plaers per ser feliços. També parla del dolor, que hi ha dolors que no han d'evitar-se, perquè sinó després no aconseguiriem el plaer. Per tant l'autor ens explica que hem de calcular els plaers i els dolors per així aconseguir la felicitat.
- Títol del text: Plaer, el bé primer
- Anàlisi: Aquest text està escrit per Epicur i s'anomena Carta de Meneceu. L'autor comença explicant que tot el que fem ho fem per no tenir dolor en el cos ni a l'ànima, és a dir per ser feliços. Seguidament ens explica en la frase següent "el plaer és principi i culminació de la vida feliç" que el plaer es ho principal a la vida, és a dir, que si tens plaer ets feliç, per tant això és el més important, ser feliç. Segueix dient que jutgem els plaers, per això no escollim tots els plaers, ja que hi ha alguns que en són una molèstia. També explica que ens agraden alguns dolors, ja que després de patir aquests sentim més plaer, per tant hi ha dolors que són inevitables.
Finalitza el text dient que no tot plaer es pot elegir, igual que no tot dolor es pot evitar.
- Comparació: Epicur defensa en aquest text la felicitat com a plaer, és a dir, l'hedonisme. Però concretament l'epicureisme. Aquesta teoria consisteix en un gaudi ben calculat, és a dir, organitzar la pròpia vida calculant quins plaers són més intensos i duradors, quins comporten més dolor i quins es distribueixen millor al llarg de la vida.
Aquesta teoria la podem comparar amb la de l'utilitarisme que té com a objectiu principal arribar al major nombre de felicitat per al major número de persones.
domingo, 16 de mayo de 2010
Activitat 28
Com podem concebre la felicitat?
Jo crec que per ser feliç em conformo amb poca cosa, assolir els propis objectius. Però no seré feliç només quan els hagi assolit, sinó que pel camí que segueixi per arribar a aquests també faré diferents accions que em portin cap a la felicitat. Per tant puc dir que ara mateix sóc feliç, encaraque tinc algunes preocupacions com els estudis, però gràcies a aquests acopnseguiré el meu ojectiu principal.
Finalment cal dir que no sabria dir totes aquelles coses que hem fan feliç, ja que som moltes, i jo crec que a vegades em conformo amb poques coses i amb qualsevol cosa sóc feliç, però també a algunes coses sense adonar-me'n no li dono importància a les coses quotidianes.
A continuació poso un video on escoltareu una canço que parla de la felicitat.

Jo crec que per ser feliç em conformo amb poca cosa, assolir els propis objectius. Però no seré feliç només quan els hagi assolit, sinó que pel camí que segueixi per arribar a aquests també faré diferents accions que em portin cap a la felicitat. Per tant puc dir que ara mateix sóc feliç, encaraque tinc algunes preocupacions com els estudis, però gràcies a aquests acopnseguiré el meu ojectiu principal.
Finalment cal dir que no sabria dir totes aquelles coses que hem fan feliç, ja que som moltes, i jo crec que a vegades em conformo amb poques coses i amb qualsevol cosa sóc feliç, però també a algunes coses sense adonar-me'n no li dono importància a les coses quotidianes.
A continuació poso un video on escoltareu una canço que parla de la felicitat.
martes, 11 de mayo de 2010
Activitat 27
Preguntes sobre el documental de Sartre
1.A quin corrent filosòfic pertany?
A l’existencialisme.
2.Quina concepció de la llibertat defensa?
La llibertat total.
3.On va estudiar?
A l’Escola Normal Superior de Paris.
4. Quin és el nom de la seva dona?
Simmone de Beauvoir
5.Qui és el precedent filosòfic de Sartre?
Husserl, Heidegger.
6.Què vol dir que l'existència es contingent?
Que naixem per casualitat, no hi ha una raó de vida.
7.Títol de la seva primera novel•la important.
La nàusea.
8.L'exsistència humana te sentit segons Sartre?
No, és l’ésser humà qui l'ha de donar.
9.Com es titula la conferència de Heidegger que va influir sobre Sartre?
Què és la metafísica?
10.Títol de la revista de Sartre
Les temps modernes
11.Quina posició sobre Dèu té Sartre?
Si Déu existeix, l'home no és lliure. Si l'home és lliure, Déu no existeix.
12.Què significa que l'infern són els altres?
Que no ens podem alliberar mai de la mirada dels altres.
13.Títol del llibre que marca la seva incursió en el marxisme.
Crítica de la raó dialèctica.
14.En quin any va rebre el premi Nobel? Per què el va rebutjar?
1964, al donar-li el premi li perdonaven els pecats i Sartre considerava que no l'havien de perdonar de res.
15.Per què va inspirar la revolta del estudiants de Maig del 1968?
Perquè defensava les seves pròpies idees i luitava contra l'opressió.
16.Com es titulava el diari extremista que va dirigir?
Le causa du Peble.
17.Què significa la revolució perpetua?
Que era una revolució constant, sense fi.
18.Què opinava sobre el terrorisme?
Considerava que era la bomba atòmica dels pobres.
19.Què vol dir pensar sobre un mateix?
Posar en dubte tot allò que has rebut per educació.
20.Què significa que Sartre era una brúixola ètica?
Era un guia moral de la població.
1.A quin corrent filosòfic pertany?
A l’existencialisme.
2.Quina concepció de la llibertat defensa?
La llibertat total.
3.On va estudiar?
A l’Escola Normal Superior de Paris.
4. Quin és el nom de la seva dona?
Simmone de Beauvoir
5.Qui és el precedent filosòfic de Sartre?
Husserl, Heidegger.
6.Què vol dir que l'existència es contingent?
Que naixem per casualitat, no hi ha una raó de vida.
7.Títol de la seva primera novel•la important.
La nàusea.
8.L'exsistència humana te sentit segons Sartre?
No, és l’ésser humà qui l'ha de donar.
9.Com es titula la conferència de Heidegger que va influir sobre Sartre?
Què és la metafísica?
10.Títol de la revista de Sartre
Les temps modernes
11.Quina posició sobre Dèu té Sartre?
Si Déu existeix, l'home no és lliure. Si l'home és lliure, Déu no existeix.
12.Què significa que l'infern són els altres?
Que no ens podem alliberar mai de la mirada dels altres.
13.Títol del llibre que marca la seva incursió en el marxisme.
Crítica de la raó dialèctica.
14.En quin any va rebre el premi Nobel? Per què el va rebutjar?
1964, al donar-li el premi li perdonaven els pecats i Sartre considerava que no l'havien de perdonar de res.
15.Per què va inspirar la revolta del estudiants de Maig del 1968?
Perquè defensava les seves pròpies idees i luitava contra l'opressió.
16.Com es titulava el diari extremista que va dirigir?
Le causa du Peble.
17.Què significa la revolució perpetua?
Que era una revolució constant, sense fi.
18.Què opinava sobre el terrorisme?
Considerava que era la bomba atòmica dels pobres.
19.Què vol dir pensar sobre un mateix?
Posar en dubte tot allò que has rebut per educació.
20.Què significa que Sartre era una brúixola ètica?
Era un guia moral de la població.
lunes, 3 de mayo de 2010
Activitat 26
Redacció: Tira còmica pàg. 193
La nena entra a la tenda on fan claus en busca d'aquella clau que la portés a la felicitat, però l'home que l'atèn li demana el model per fer-ho, per això la nena pensa la frase següent: "vellet astut".
Aquesta vinyeta ens mostra que no existeix cap clau, ni cap cosa per aconseguir la felicitat absoluta i per sempre. Igual que en aquesta vinyeta, moltes persones van en busca de la felicitat, però quan es pregunten com aconseguir-la apareixen diverses discrepàncies. Però podem trobar tres respostes: per ser feliç has d'assolir les metes pròpies proposades, valer-te per tú mateix i experimentar el plaer i aconseguir evitar el dolor.
Per tant, depèn de la persona el que farà per aconseguir ser feliç, però haurà d'intentar realitzar una de les respostes anteriorment esmentades.
La nena entra a la tenda on fan claus en busca d'aquella clau que la portés a la felicitat, però l'home que l'atèn li demana el model per fer-ho, per això la nena pensa la frase següent: "vellet astut".
Aquesta vinyeta ens mostra que no existeix cap clau, ni cap cosa per aconseguir la felicitat absoluta i per sempre. Igual que en aquesta vinyeta, moltes persones van en busca de la felicitat, però quan es pregunten com aconseguir-la apareixen diverses discrepàncies. Però podem trobar tres respostes: per ser feliç has d'assolir les metes pròpies proposades, valer-te per tú mateix i experimentar el plaer i aconseguir evitar el dolor.
Per tant, depèn de la persona el que farà per aconseguir ser feliç, però haurà d'intentar realitzar una de les respostes anteriorment esmentades.
viernes, 30 de abril de 2010
Activitat 25
Definicions Tema 9
- Temperament: Conjunt de sentiments i passions que resulta difícil de modificar.
- Amoral: no tenir sentit moral, no distingir entre el bé i el mal.
- Consciència moral: capacitat de distingir entre el bé i el mal.
- Responsabilitat: capacitat de respondre dels nostres actes.
- Llibertat externa: manca de coacció externa.
- Llibertat interna: manca de coacció interna.
- Condicionament: absència de llibertat absoluta i total conservant la llibertat suficient per ser responsable dels propis actes.
- Raó Universal: llei que regeix l'universa que implical'exiatència del destí.
- Predestinacionisme: teoria que defensa que tot està predestinat, és a dir, que Déu ha determinat tot des del principi per tant, no hi ha marge per a la llibertat.
- Monisme Fisicalista: redueix l'univers a matèria i els moviments dels cossos a moviments mecànics.
- Principi de causalitat: principi del determinisme físic, tota causa segueix un efecte i tot efecte una causa.
- Determinisme genètic: causes en les nostres actuacions que venen en la dotació genètica de cadascú de nosaltres.
- Vulició: acte de la voluntat.
- Indeterminisme: defensa que l'ésser humà és lliure i no està determinat.
- Existencialisme: teoria filosòfica que defensa que l'existència és anterior a l'essència.
- Autonomia moral: jo em dono la llei moral a mí mateix.
- Nivell preconvencional: la persona tñe per just el que satisfà els seus interessos.
- Nivel convencional: fem allò que concorda amb les lleis pròpies de la societat.
- Nivell postconvencional: les persones distingeixen entre les normes de la societat i els principis morals universals.
- Ètica de l'atenció o de la cura: té en compte el treball dels altres .
- Principi de responsabilitat (Hans Jonas): hem de respectar el nostre entorn per deixar el món el menys pitjos del que l'hem trobat.
- Temperament: Conjunt de sentiments i passions que resulta difícil de modificar.
- Amoral: no tenir sentit moral, no distingir entre el bé i el mal.
- Consciència moral: capacitat de distingir entre el bé i el mal.
- Responsabilitat: capacitat de respondre dels nostres actes.
- Llibertat externa: manca de coacció externa.
- Llibertat interna: manca de coacció interna.
- Condicionament: absència de llibertat absoluta i total conservant la llibertat suficient per ser responsable dels propis actes.
- Raó Universal: llei que regeix l'universa que implical'exiatència del destí.
- Predestinacionisme: teoria que defensa que tot està predestinat, és a dir, que Déu ha determinat tot des del principi per tant, no hi ha marge per a la llibertat.
- Monisme Fisicalista: redueix l'univers a matèria i els moviments dels cossos a moviments mecànics.
- Principi de causalitat: principi del determinisme físic, tota causa segueix un efecte i tot efecte una causa.
- Determinisme genètic: causes en les nostres actuacions que venen en la dotació genètica de cadascú de nosaltres.
- Vulició: acte de la voluntat.
- Indeterminisme: defensa que l'ésser humà és lliure i no està determinat.
- Existencialisme: teoria filosòfica que defensa que l'existència és anterior a l'essència.
- Autonomia moral: jo em dono la llei moral a mí mateix.
- Nivell preconvencional: la persona tñe per just el que satisfà els seus interessos.
- Nivel convencional: fem allò que concorda amb les lleis pròpies de la societat.
- Nivell postconvencional: les persones distingeixen entre les normes de la societat i els principis morals universals.
- Ètica de l'atenció o de la cura: té en compte el treball dels altres .
- Principi de responsabilitat (Hans Jonas): hem de respectar el nostre entorn per deixar el món el menys pitjos del que l'hem trobat.
lunes, 26 de abril de 2010
Activitat 24
Un dilema hipotètic
A Europa viu una dona que pateix un tipus especial de càncer i es morirà aviat. Hi ha un medicament que els metges pensen que la pot salvar, És una forma de radio que un farmacèutic de la mateixa ciutat acaba de descobrir. La droga és cara, però el farmacèutic està cobrant deu vegades el que li ha costat fer-la. Va pagar 200 euros pel material i n’està cobrant 2000 per una petita dosi. El marit de la dona malalta, Heinz, demana diners a tothom que coneix, però només pot reunir 1000 euros, la
meitat del que costa. Li diu al farmacèutic que la seva zona s’està morint i li suplica que li vengui el medicament més barat o que deixi que li pagui més endavant. El farmacèutic diu:
- No, jo el vaig descobrir i en trauré diners.
Heinz està desesperat i pensa atracar l’establiment per robar el medicament per a la seva dona.
A Europa viu una dona que pateix un tipus especial de càncer i es morirà aviat. Hi ha un medicament que els metges pensen que la pot salvar, És una forma de radio que un farmacèutic de la mateixa ciutat acaba de descobrir. La droga és cara, però el farmacèutic està cobrant deu vegades el que li ha costat fer-la. Va pagar 200 euros pel material i n’està cobrant 2000 per una petita dosi. El marit de la dona malalta, Heinz, demana diners a tothom que coneix, però només pot reunir 1000 euros, la
- No, jo el vaig descobrir i en trauré diners.
Heinz està desesperat i pensa atracar l’establiment per robar el medicament per a la seva dona.
PREGUNTES:
1. Heinz ha de robar el medicament? Per què o per què no?
Jo crec que si, perquè sinó la seva dona morirà, i sinó pot aconseguir-ho d'una altra manera doncs ho haurà de robar.
2. Si Heinz no estimés la seva dona, hauria de robar el medicament per ella? És Heinz responsable del que li passi a la seva dona? Per què o per què no?
Encara que no estimés a la seva dona l'hauria de robar, per toto el que ha passat amb ella i per l'afecte que li hauria de tenir. Esclar que el que li passa a la seva dona no és per culpa seva, ja que té càncer.
3. Té Heinz la mateixa responsabilitat amb la seva dona en cas que no l’estimi? Per què o per què no?
Sí perquè s'està morint i encara que no l'estimi l'ha d'ajudar, ja que sempre han estat junts.
4. Si suposem que la persona malalta no és la seva dona sinó un estrany, Heinz ha de robar el medicament? Per què o per què no?
No l'hauria de robar, ja que en Heinz no coneixeria a l'estrany, per tant no sabria que estaria patint una malaltia. A més en el cas de que ho sapigués no ho hauria de fer, ja que no el coneix com a la seva dona, ja que no és el mateix que mori un desconegut que la teva dona.
5. La gent ha de fer qualsevol cosa per salvar la vida dels altres en qualsevol cas?
Jo crec que sí, perquè si està a les teves mans salvar-li la vida a una persona ho has de fer.
6. El fet que Heinz robi contra la llei. Això fa que sigui moralment dolent? La gent ha de fer tot el possible per evitar anar en contra de la llei?
En aquest cas ho fa per salvar a la seva dona, per tant no crec que sigui dolent ja que ho fa per aconseguir el medicament iaquesta és la única solució que té.
Suscribirse a:
Entradas (Atom)
